
Kundeservice
Kundeservice
Kundesenteret er åpent på hverdager fra klokken 10.00 – 15:00. Vi hjelper deg med med alt du måtte lure på om din strømavtale.
Våre kunderådgivere er kunnskapsrike, og jobber hardt for at du skal få den beste kundeopplevelsen.
Ofte stilte spørsmål
Faktura & Betaling
Hvorfor får jeg faktura fra Smart Energi?
Vi er en del av Smart Energi.
Jeg ønsker å utsette faktura
Kan jeg få faktura for hus og hytte på samme faktura?
Ja det kan du. Det eneste du trenger og gjøre er å gi beskjed til kundesenteret, så ordner vi det for deg.
Hvor ser jeg mitt strømforbruk?
Hva koster det å få papirfaktura?
Første faktura inneholder ikke fakturagebyr.
Etter dette koster det 69 kr per faktura.
Du kan unngå gebyret ved å opprette eFaktura i din nettbank.
Hvordan oppretter jeg eFaktura og Avtalegiro?
Du oppretter eFaktura og Avtalegiro i din nettbank. Du finner eFakturareferanse og KID for tegning av Avtalegiro på baksiden av din faktura.
Vi er en del av Smart Energi som er betalingsmottaker.
Forsinkelsesrenter
Dersom du ikke betaler faktura innen fristen eller får en betalingsutsettelse, vil det påløpe en forsinkelsesrente på 11,75%.
Hva er purregebyr?
Dersom du ikke betaler faktura innen fristen og vi må utstede inkassovarsel, påløper det purregebyr.
Hvorfor får jeg inkassovarsel, jeg har jo betalt?
Din innbetaling var ikke registrert på det tidspunkt inkassovarselet ble produsert.
Jeg ønsker fast forfallsdato
Vi kan desverre ikke tilby fast forfallsdato.
Årsaken er blant annet at vi må motta nettleiefaktura fra din netteier.
Flytte
Jeg skal flytte - hva gjør jeg?
Fyll ut dette skjemaet
Jeg har kjøpt bolig - hvordan bestiller jeg strøm?
Er du kunde allerede? Fyll ut flytteskjema
Eller bestill ny avtale her
Jeg ønsker å ta med min gode strømavtale til ny bolig.
Ved flytting følger avtalen deg til ny adresse. Fyll ut dette skjemaet og vi overfører avtalen.
Strømbrudd
Jeg opplever strømbrudd, hvem kontakter jeg?
Gjelder strømbruddet kun din bolig, bør du sjekke ditt sikringsskap. Dersom ingen av sikringene har gått, kontakt ditt nettselskap.
Smart Energi-appen og Min side
Glemt passord/pin-kode?
Bestill nytt her
Hvordan logger jeg inn på Min side?
- Opprett ny bruker her
- Fulllfør registrering ved å godkjenne linken i mailen vi nå har sendt deg.
Har du problemer med å logge hjelper vi deg gjerne!
Telefon: 35 29 50 05
E-post: kontakt@kragerokraft.no
Hvilken informasjon finner jeg på Min side?
- Ditt forbruk
- Dine faktura
- Registrere målerstanden din hvis du ikke har en automatisk strømmåler/AMS-måler
- Din strømavtale
- Bestille tilleggstjenester
- Melde flytting
- Endre dine personalia
Hvordan bruker jeg Min side og APP?
Se veiledning her.
Strøm & Nettleie
Hva er forskjellen på strøm og nettleie?
Strøm kjøper du fra en strømleverandør. Som kunde står du fritt til å velge ønsket strømleverandør.
Nettleien går til ditt lokale nettselskap, de som drifter og vedlikeholder ledningsnettet i ditt område. Du har kun en strømledning inn til din bolig, og kan derfor ikke velge hvem som skal være netteieren din.
Hva er elsertifikat?
Alle strømkunder i Norge betaler for elsertifikater. Dette er en lovpålagt kostnad som er inkludert i påslaget på din strømregning. Du betaler altså for dette uavhengig av hvilken strømleverandør du har.
Elsertifikater er en støtteordning for fornybar strøm. Det innebærer at produsenter som investerer i fornybar energi får inntekter fra salg av elsertifikater. Hensikten med ordningen er å gjøre det mer lønnsomt for dem som produserer strøm å investere i fornybar produksjon.
Hvorfor må jeg betale energiledd i nettleien?
Nettleie består av et kapasitetsledd og energileddet som er en pris per transportert kWh. Energileddet dekker en del av kostnadene for å drifte nettet, som vedlikehold, stikkledninger og målere. Offentlige avgifter til staten ligger også inne i energileddet.
Hva består nettleien av?
Nettleie består av et kapasitetsledd (fastbeløp), energileddet og offentlige avgifter.
Kapasitetsleddet påvirkes av hvor mye strøm som brukes på en gang. Gjennomsnittet av dine tre høyeste forbrukstimer i måneden vil avgjøre hvilket fastbeløp du får på faktura.
Energileddet påvirkes av hvor mye strøm du bruker og når du bruker strøm. De fleste netteiere har en pris for dag og en for natt. Elvia har nattpris i helgen også, Vestmar nett har en pris hele døgnet.
Offentlige avgifter påvirkes av hvor mye strøm du bruker. Elavgift, Enova-avgift og Merverdiavgift er offentlige avgifter som betales via nettleien.
Ny nettleie fra 01.07.2022 - Hva vil det si for meg?
Alle strømkunder i Norge fikk ny nettleie 1. juli. Hvordan de nye nettleieprisene slår ut for deg, avhenger av hvor mye strøm du bruker – hvor mye strøm du bruker samtidig – og når på døgnet du bruker strøm.
Frem til 1. juli har nettleien din bestått av et energiledd og et fastledd. Energileddet har avhengt av hvor mye strøm du forbruker i kWh, mens fastleddet er et fast kronebeløp som du selv ikke kunne påvirke.
Etter 1. juli har fastleddet blitt byttet ut med et kapasitetsledd. Kapasitetsleddet blir påvirket av hvor mye strøm du bruker på en gang. Det er ulike priser hos de ulike netteierne. Her finner du priser hos Norgesnett, Elvia og Vestmar Nett. Har du en annen netteier? Sjekk ut nettsidene til din netteier for å finne hvilke priser som gjelder for deg.
Hva er leveringsplikt?
Dersom du ikke har valgt strømleverandør, har din netteier plikt til å levere strøm. Strøm på leveringsplikt har en høyere kostnad enn strøm fra strømleverandør.
Dette er en midlertidig løsning for de som blir uten aktiv strømleverandør. Unngå den ekstra kostnaden ved å bestille strøm her
Hva er Elhub og hvordan logger jeg inn?
Elhub er en felles database, for hele Norge, som gir deg innsikt i ditt strøm- og nettabonnement. Elhub ble lansert februar 2019 og kommuniserer med AMS-målerne som har blitt installert i de aller fleste hjem.
Logg inn på El-hub.
Måleravlesning / AMS
Hva er Automatisk måleravlesning (AMS)
Alle strømkunder får nye og smarte strømmålere innen 1. januar 2019. Disse inngår i det som forkortes AMS.
AMS står for ”Avanserte Måle- og Styringssystemer”, og kan gi deg bedre informasjon om strømforbruket ditt, mer nøyaktig strømregninger og mulighet for å automatisk styre strømforbruket ditt.
Mange husstander og bedrifter har allerede hatt smarte målere i flere år, og de aller fleste nettselskapene har nå startet utrullingen. Du vil i god tid få informasjon fra ditt nettselskap om når den gamle måleren byttes ut, og de vil også orientere deg om selve installasjonsprosessen.
Hvor skal jeg sende måleravlesning?
Har du ny måler trenger du ikke lese av.
Har du manuell avlesning sender du målerstand til din netteier.
Jeg har lest av måleren, men likevel fått stipulert stand, hvorfor?
Din avlesning har trolig kommet for sent til netteier i forhold til avlesningsfristen, og fakturaen er derfor produsert med utgangspunkt i en beregnet målerstand. Det kan også være at du har lest av måleren din på en annen dato enn avlesningsdatoen, som i så fall medfører at netteier har justert avlest målerstand fram eller tilbake slik at den treffer akkurat den datoen NVE (Norges vassdrags- og energidirektorat) har fastsatt.
Lurer du på noe mer, kontakt din netteier.
Søke unntak fra AMS
Dersom du ønsker å søke om fritak må du kontakte din netteier. Det er krav om legeerklæring.
Solceller
Hvordan får jeg et pristilbud?
Hvor mange solceller får jeg på mitt tak?
Finn din bolig i solkartet og se mulighetene på ditt tak.
Får jeg støtte av staten?
Ja, alle som installerer anlegg som knyttes til strømnettet får kr. 10.000 i støtte fra ENOVA. I tillegg gis det støtte ut ifra hvor stort anlegg du har.
Kompensasjonskalkulator
Så mye får du i strømstøtte
Med vår kompensasjonskalkulator kan du selv regne ut hvor mye du vil få i støtte denne vinteren! Merk at kompensasjonen kommer på nettleien din og at du ikke trenger å foreta deg noe for å motta kompensasjonen du har krav på.
Strømmen kjøpes inn fra kraftbørsen Nord Pool. Visste du at det er fem ulike prisområder i Norge? Din tilbakebetaling vil derfor avhenge av den gjennomsnittlige månedlige strømprisen på Nord Pool i området du er bosatt.
Kompensasjonskalkulator oversikt - juli 2023

Kompensasjonskalkulator oversikt - juni 2023

Kompensasjonskalkulator oversikt - mai 2023

Simuler kommende kompensasjon
Usikker på strømpris i ditt område? Finn prisen din her.
Merk at prisene på kraftbørsen Nord Pool oppgis i NOK/MWh, flytt komma en desimal til venstre. Eksempel: 1000 NOK/MWh = 100 øre/kWh.
